Autorul: Rezi Botond
Secția Arheologie
Sursa foto: Rezi Botond
În toamna anului 2019, Muzeul Județean Mureș a achiziționat o spadă cu mânerul plin, din Epoca Bronzului Târziu (aprox. sec al 12-lea Î.Chr.), de la un localnic din satul Hărțău (județul Mureș). Arma a fost găsită în podul unui grajd fără nici o informație privind proveniența sau condițiile descoperirii (Fig. 1). În ciuda acestui fapt, câteva aspecte de ordin tehnologic și metalurgic au putut fi evidențiate. În primul rând este o armă de o calitate inferioară. Atât mânerul, dar mai ales lama, au o mulțime de cavități rotunde, ovale și iregulare, care sunt prezente pe toată suprafața piesei, indicând o turnare deficientă și superficială (Fig. 2). Această spadă avea toate semnele vizuale ale unei arme de o calitate incertă, făcându-l mai puțin decât ideal pentru îndeplinirea funcției de bază.
În ciuda deficiențelor vizibile, piesa a fost frumos prelucrată. Urmele turnării au fost îndepărtate. Tăișul și vârful lamei au fost ascuțite în preistorie. Urme de ciocănire sunt vizibile pe partea inferioară a mânerului și în jurul vârfului (Fig. 3). Mânerul este bine prelucrat și simetric, ceea ce denotă a bună aliniere a tiparelor. Îmbinarea mânerului cu lama a fost bine realizată. Totuși nu sunt vizibile urme de uzură pe spadă, care ar putea fi legate de o eventuală utilizare în luptă. Astfel putem presupune, că spada a fost prelucrată după turnare, dar nu a fost folosită niciodată.
Decorul are un model uniform și bine gândit, întreg mânerul fiind bogat decorat, dar cu o execuție totuși superficială. Ca și în cazul multor asemenea piese ornamentarea a fost realizată după turnare, fiind utilizate o multitudine de unelte auxiliare în funcție de tipul decorului. În acest caz se pot diferenția linii punctate, semicercuri sau linii curbate (Fig. 4). Modul de decorare este cu totul special pentru această regiune a Bazinului Carpatic și arată legături cu Europa Centrală, spada fiind un reprezentant îndepărtat al centrului metalurgic est Alpin.
După o examinare atentă se pune întrebarea firească: de ce acest decor deosebit pentru o spadă cu evidente deficiențe de turnare? De ce lipsa urmelor de uzură dacă a fost îngrijit prelucrat? Aparența unei piese nefolosite ne poate trimite cu gândul spre o funcție simbolică sau socială, și anume un obiect ritual sau de prestigiu, sau poate fi de asemenea un obiect finalizat dar refuzat. Pe baza observațiilor tehnologice se poate afirma că spada a avut o biografie specială, exprimată printr-o durată de viață scurtă și o funcție cu totul specială. A fost o armă arătoasă, dar de o calitate inferioară.
Fig. 1
Fig. 2
Fig. 3
Fig.4