Activitate | Clasele 0-IV
Galeria de Artă Maghiară Modernă
Detalii și înscrieri: educație@muzeulmures.ro // 0726.600.565
Artă de poveste
Dacă tabloul este produsul imaginației artistului, povestea din tablou poate fi (re)imaginată de oricine. Admirăm tablourile din Galeria de Artă Maghiară Modernă și ne avântăm într-un joc narativ despre povestea protagoniștilor lor.
Oportunitatea și scopul proiectului
Muzeul Județean Mureș găzduiește, în Palatul Culturii, cea mai importantă colecție de artă maghiară din Transilvania, una care crește organic de peste un secol dar care este mai greu accesibilă copiilor de vârstă mică (până la 12 ani). Dacă stăm să ne gândim, chiar și Galeria de Artă Maghiară în sine a ajuns să aibă o poveste. Din primele săli ale galeriei (cu trimiteri la elemente mitologice) și până la cele din urmă, care descriu călătorii și destinații exotice, expoziția este și un periplu al reprezentărilor vieții cotidiene a protagoniștilor, al unor scene de gen. Dar pentru că realitatea din fața noastră ține și de percepția subiectivă, ne vom folosi de imaginația fiecărui copil ca să construim, în grup, o poveste originală a protagoniștilor acestor tablouri (un tablou sau două pe sală) aflate în Galeria de Artă Maghiară. Pe parcursul acestei explorări prin storytelling, coordonatorul va insera și informații contextuale (despre autor sau informații istorice despre lucrările respective) pentru a provoca noi și incitante direcții. Pe parcurs, fiecare copil participă cu o ideea sau două la povestea comună, pasând apoi unui coleg continuarea. Scopul este să sedimentăm informații vizuale și obiective despre tablouri prin improvizație, interacțiune și joc.
Beneficiari:
Elevii din clasele 0-IV de pe raza județului Mureș.
Obiectivele activității:
· Familiarizarea cu patrimoniul expus al Galeriei de Artă Maghiară Modernă;
· Dezvoltarea imaginației, a capacității de concentrare, de memorare și a atenției micilor vizitatori
· Asimilarea regulilor de bază ale vizitării muzeelor și observarea specificului galeriilor de artă;
· Achiziția de noi cunoștințe despre arta modernă maghiară și patrimoniu cultural local;
· Dezvoltarea interesului pentru cultură și obiectele de artă, pe toată durata activității, prin instrumente interactive și joc;
Durata activității:
· 1 oră și jumătate
Derularea activității:
· Întâlnire cu grupul în holul Galeriei de Artă Maghiară Modernă
· Prezentarea programului: ce vom face în timpul pe care îl petrecem împreună, cât timp vom petrece împreună.
· Stabilirea regulilor de vizitare a galeriilor
· Scurtă prezentare a Palatului Culturii (care ne găzduiește) și a galeriilor, cu un accent pe Galeria de Artă Maghiară Modernă;
· Derularea activității, în jurul unui număr de 15 lucrări (la fiecare tablou intervin cu noi dimensiuni ale poveștii doi elevi). Coordonatorul va introduce și informații factuale despre lucrarea în fața căreia suntem și va sublinia necesitatea ca elevii să memoreze cât mai detaliat povestea imaginată la comun, în urma acestei vizite.
Partea practică:
Partea practică se va desfășura în sala de pedagogie muzeală (etaj 3) care trebuie pregătită pentru o clasă de c. 30 de elevi:
· Pensule, tempera, carioci, creioane, foi albe – vor fi disponibile pentru ca elevii să poată opta pentru instrumente de lucru diferite
· Copiii vor primi tema de a-și imagina vizual de data aceasta un deznodământ, un final, la toată această poveste. Ei se pot inspira din oricare dintre cele 15 tablouri care ne-au fost călăuze în dezvoltarea poveștii
· Prin video-proiecție vor rula pe perete, in loop, cele 15 imagini pe care le-am folosit în jocul nostru
· durata activității practice: 30-40 de minute
Metode de evaluare și feed-back
Ne-am bucura dacă după fiecare vizită și activitate – elevii, profesorii/învățătorii și/sau părinții ne vor completa o fișă simplă de feed-back pentru a ne auto-evalua și calibra mai bine activitățile pe viitor.