Înapoi în viitor

  • Home
  • Înapoi în viitor

Activitate  |  Clasele 0-IV

Galeria de Artă Românească Modernă

Detalii și înscrieri: educație@muzeulmures.ro // 0726.600.565

 

Înapoi în viitor. Despre tradiții și motive populare în arta modernă

 

Dacă ia românească a ajuns haute-couture parizian, ne putem imagina arta modernă ca pe o fantastică mașină a timpului. 

     
Oportunitatea și scopul proiectului

De la Theodor Aman și Nicolae Grigorescu și până la Ion Vlasiu sau Magdalena Rădulescu, arta românească modernă a făcut multe referințe la lumea satului, la tradiții și motive populare, contribuind nu doar la transmiterea unor valori din trecut ci și la interpretări vizuale spectaculoase ale acestora. În plus, datorită unor preluări sau difuziuni în arta modernă occidentală (cazul cel mai faimos – Henri Matisse) și mai recent în zona haute-couture (prin Yves Saint Laurent) faimoasa ie românească / blouse roumaine a devenit un ambasador al tradițiilor locale, unul care transcende istoria și geografia regională sau genurile artistice. În aventura pe care o propunem aflăm că tradițiile nu țin doar de trecutul nostru ci pot fi și un permanent motiv de inspirație în zilele noastre și un vehicul fantastic (precum o mașină a timpului) prin lumea artei moderne. 

 

Beneficiari: 

Elevii din clasele 0-IV de pe raza județului Mureș.      

 

Obiectivele activității:

· Familiarizarea cu patrimoniul expus al Galeriei de Artă Românească Modernă;

· Asimilarea regulilor de bază ale vizitării muzeelor și observarea specificului galeriilor de artă;

· Achiziția de noi cunoștințe despre arta modernă, motive populare și tradiții;

· Dezvoltarea interesului pentru cultură, patrimoniu și obiectele de artă, pe toată durata activității, prin instrumente interactive și joc;

· Să înțeleagă importanța și destinul interdisciplinar al unor opere de artă.  

 

Durata activității: 

· 1 oră și jumătate

 

Derularea activității în Galeria de Artă Românească Modernă

· Întâlnire cu grupul în holul Galeriei de Artă Românească Modernă;

· Prezentarea programului: ce vom face în timpul pe care îl petrecem împreună, cât timp vom petrece împreună;

· Stabilirea regulilor de vizitare a galeriilor.

– în acest moment propunem si un mic joc: scoatem două coli de hârtie A4 (pot fi printate cu o lucrare de artă). Pe una o dăm din mână în mână clasei, pe cealaltă o punem la un loc protejat. La final facem comparația stării celor două coli de hârtie și subliniem importanța conservării și protejării unor picturi vechi de zeci/sute de ani. 

· Scurtă prezentare a Palatului Culturii (care ne găzduiește) și a galeriilor, cu un accent pe Galeria de Artă Românească Modernă; 

· Derularea activității, în jurul picturilor lui Theodor Aman (Hora), Nicolae Grigorescu (Printre dealuri și muscele, Fata cu ulcior), Ștefan Dimitrescu (Copii din Făgăraș), Gheorghe Petrașcu (Casa țărănească), Magdalena Rădulescu (Călușari), Ion Vlasiu (Satul uitat), Ion Țuculescu (Înălțare).

 

Partea practică (atelierul interactiv) se va desfășura în sala de pedagogie muzeală (etaj 3) care trebuie pregătită pentru o clasă de c. 30 de elevi:

· Traseul prin Palatul Culturii si prin Galeria de Artă Modernă Maghiară dar și o video-proiecție pregătită în sala de pedagogie muzeală le va completa cunoștințele deja acumulate cu noi perspective asupra motivelor populare în arta decorativă, arta modernă sau arta vestimentară (Körösfői-Kriesch Aladár, Henri Matisse, Yves Saint Laurent).  

· Pensule, tempera, carioci, creioane, foi albe și foi cu contur uman (inclusiv conturul cămășilor pregravate) vor fi disponibile pentru ca elevii să poată opta pentru instrumente de lucru diferite   

· Activitatea practică – crearea propriei opere de artă după șase exemple de cămăși populare sau case țărănești. Un colaj cu 4-6 exemple / repere din arta modernă (2 cămăși / 2 case țărănești) va fi video-proiectat în permanență pe parcursul atelierului, pentru inspirație. 

(durata activității practice: 30 de minute)

Metode de evaluare și feed-back 

Ne-am bucura dacă după fiecare vizită și activitate – elevii, profesorii/învățătorii și/sau părinții ne vor completa o fișă simplă de feed-back pentru a ne auto-evalua și calibra mai bine activitățile pe viitor.