Două lucrări de excepție, doi artiști de referință, două tratări îndrăznețe! „Eleganță” de Eustațiu Stoenescu și „Bluza galbenă” de Ștefan Dimitrescu au intrat în colecția Muzeului Județean Mureș – Secția de Artă. Se pot admira expuse în Galeria de Artă Românească Modernă din Palatul Culturii.
Eustațiu Stoenescu, „Eleganță”, ulei pe pânză, 100.5×73 cm, semnat dreapta jos, cu ocru: E. Stoenescu, nedatat [anii ‘30], achiziție 2021.
Eustațiu Stoenescu (1884, Craiova–1957, New York) a fost un artist foarte apreciat în perioada vieții sale, atât în mediul românesc cât și în cel internațional. Multe dintre lucrările sale au fost premiate în cadrul saloanelor pariziene și au fost achiziționate de importante muzee europene.
Dintre toate genurile preferând și proliferând portretul unde demonstrează adevărate virtuozități, gama de manifestare tematică fiind una destul de restrânsă. Fiind un foarte rafinat portretist al protipendadei din perioada interbelică, cu temeinică însușire a bunei meserii capabil de o sinteză formală foarte personală, el devine și foarte notoriu.
Lucrarea „Eleganță”, de mari dimensiuni, prezintă un personaj feminin, probabil din înalta societate a epocii, redat într-o postură foarte impozantă. Cu o expresie de o cuceritoare senzualitate dar și de imbatabilă nonșalanță. Tușa proaspătă, dezinvoltă aleargă alert pe suprafața picturală creând senzația de eboșă, accentul fiind concentrat pe figura foarte bine realizată și astfel, expresivă.
Ștefan Dimitrescu, „Bluza galbenă”, ulei pe carton, 59×49 cm, semnat stânga jos, cu brun: St. Dimitrescu, localizat și datat verso: Firenze, 1921, donația Costin Iancu-Laurean.
Temperament grav şi sever cu sine, dar devotat celorlalţi, Ştefan Dimitrescu (1886, Huși–1933, Iași) creionează prin activitatea sa mai multe direcţii de manifestare în organizarea vieţii artistice, în evoluţia învăţământului artistic şi în dedicarea cu multă pasiune creaţiei propriu-zise.
Sobrietatea şi simplitatea tratării portretistice regăsită în multe dintre lucrările sale, apare cu pregnanţă şi în tratarea unor subiecte tandre cum sunt cele înfăţişând chipuri de copii sau pe cele ale apropiațiilor săi: mama, soția, prieteni etc.
Lucrarea Bluza galbenă, este realizată în anul 1921, anul în care se căsătorește cu Maria Lebădă, și împreună călătoresc în Italia, călătorie care are consecințe bune și în planul creației.
La aerul de interiorizare al portretelor sale, în general, cel în discuție adaugă și o notă de suavitate pe fața ușor aplecată, meditativă. Prin jocul cromatic al vestimentație, cel al fotoliul pe care este redat șezând personajul feminin și al fundalului artistul creează o atmosferă tonică. Etajându-se pe registre succesive de culori dominante, dispuse armonios în curba decupajului bluzei, a frunții și părului, atmosfera cromatică se compune din galbenul rafinat al bluzei dar și din dialogul complementarelor fustei verzi și a stofei roșii a spătarului scaunului. În completare, vin să întregească expresia, ocrurile consistente și nuanțate, foarte luminoase ale brațelor, ale gâtului și ale chipului, concentrându-se mai apoi, în brunul părului, toate potențate de cele ale fondului. În ansamblu imaginea pare foarte simplă, dar trebuie foarte multă măiestrie pentru a ajunge la o asemenea concizie în exprimare, la o asemenea profunzime a expresiei umane.
Text: Cora FODOR, istoric de artă și cercetător la Muzeul Județean Mureș, Secția de Artă